четвер, 2 квітня 2015 р.

Аналіз динаміки та головні тенденції розвитку психологічної служби в 2013-2014 навчальному році


Учасники семінару соціальних педагогів у Пришибській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів

Виступ соціального педагога Пришибської зош І-ІІІ ступенів Івахненеко О.Ю. на засіданні педради 28.08.2014 року

Соціальна служба в школі створена у жовтні 2005 року. Серед основних напрямів діяльності соціального педагога  –  діагностичний, превентивний, корекційний  та розвивальний.


Діагностична діяльність передбачає проведення індивідуальних і групових соціальних опитувань, досліджень, анкетувань з метою вивчення особливостей розвитку учнів, аналізу їх поведінки, формування особистості дитини. Такі опитування проводяться як серед учнів, так і серед батьків та педагогів школи. Всього за рік цією роботою було охоплено 543 особи.
Серед них  щорічні обласні дослідження :
Вивчення проведення вільного часу
Вивчення пріоритетності перегляду телепередач
Ставлення до алкоголю, тютюну, наркотиків
Психосоматичні захворювання
Мотиваційна готовність та професійні інтереси учнів
Вивчення ціннісних орієнтацій
Акселерація статевої поведінки
«Зазирни в очі дитині»
Адаптація учнів 1, 5, 10 класів

За результатами кожного дослідження складено аналітичний звіт з рекомендаціями учасникам навчально-виховного процесу. На основі результатів діагностування планується і здійснюється подальша робота по Мінімізації негативного  впливу соціуму на особистість учня через здійснення соціального супроводу кризових сімей:
 Ознайомлення  з результатами класних керівників на засіданні шкільного методоб’єднання,  батьків на класних батьківських зборах
Внесення додаткових заходи до планів класних керівників, СП
Обговорення на нараді при директорі питання про наступність в роботі з учнями початкової та основної школи.
виступ на батьківських зборах, надано рекомендації батькам, педагогам
Виступ на годинах спілкування.
Індивідуальне  консультування, робота за запитами
проведення профорієнтаційних бесід, екскурсій, зустрічей

За даними соціального паспорта школи помітна тенденція до незначного зростання кількості учнів, що опинились у СЖО, частка яких залишається стабільно високою – понад 50%. Серед них найбільше учнів, що потерпають від психологічних розладів внаслідок складних стосунків у сім'ях, в тому числі тих, де існує проблема алкогольної залежності батьків, а також учнів із стійкими поведінковими розладами. Не виключено, що в новому навчальному році з’явиться іще одна непроста категорія учнів – із сімей вимушених переселенців.
Щодо всіх цих учнів та сімей здійснювався соціальний супровід, що охоплює всі сфери існування дитини в соціумі.  Серед пріоритетних видів робіт соціального педагога найбільша частка робочого часу відводиться на  
-  консультування (в т.ч. 149 звернень з боку батьків, 121 – з боку педагогів, 213 – з боку дітей, 89 – з боку інших зацікавлених осіб),  
- профілактику негативних проявів в учнівському середовищі 
-  зв'язки з громадськістю, в тому числі – відвідування сімей учнів (207 осіб), обстеження житлово-побутових умов (90 актів)
- соціальний захист вразливих категорій населення.
         З метою профілактики насильства в школі та забезпечення особистої безпеки дитини у навчальному закладі  здійснюється  система заходів з психологічної просвіти вчителів щодо поінформованості про специфіку роботи з сім'ями, що перебувають у складних життєвих обставинах, шляхи подолання проблем дезадаптації учнів, особливості соціально-педагогічної роботи з адитивними підлітками відповідно до моделей реагування батьків на узалежнену поведінку дитини, протидію торгівлі людьми засобами освіти, розвиток навичок асертивної поведінки у школярів, недопущення вчинення ними правопорушень, профілактику суїцидальної поведінки серед дітей та підлітків, виховні стратегії щодо гендерного розвитку дівчаток і хлопчиків, запобігання гендерного та сексуального насильства, конфлікти та шляхи їх подолання, організацію літнього оздоровлення школярів, попередження дитячої бездоглядності, недопущення самовільного залишення дітьми свого місця проживання. Цим питанням було присвячено виступи на нарадах, засіданнях педрад, щомісячних методичних семінарах, вони висвітлювались на стенді в розділі «Соціальний педагог інформує».
Для попередження правопорушень і злочинності серед учнів школи створено розширену базу даних на учнів, схильних до скоєння протиправних дій, а також дітей «групи ризику». Розпочато запровадження   програми корекції поведінки дітей, що перебувають на обліках, розробленої фахівцями ОЦППСР. Тренінгові заняття проводились з групою учнів 8-10 класів.
Продовжується  поширення практики впровадження відновних практик в навчально-виховний процес у межах навчального закладу, моніторинг з питань конфліктності, прояву агресивності, насильства, асоціальної поведінки, аналіз динаміки прояву негативних явищ в учнівському середовищі по мірі впровадження відновних практик.
Учні школи взяли участь у щорічній всеукраїнській акції «16 днів без насильства»
Учні 9-11 класів відвідали всеукраїнську профорієнтаційну виставку «Освіта і кар’єра».
Протягом року для учнів школи загалом було проведено 48 просвітницьких заходів. В тому числі – спрямованих на реалізацію національних, державних та регіональних програм: Загальнодержавна програма  «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини» на період до 2016 року, Загальнодержавна програма забезпечення профілактики ВІЛ-інфекції, лікування, догляду та підтримки ВІЛ-інфікованих  і хворих на СНІД на 2009-2013 роки, Державна цільова соціальна програма «Молодь України» на 2009-2015 роки, Державна програма «Репродуктивне здоров’я нації» на період до 2015 року, Державна цільова соціальна  програма протидії торгівлі людьми на період до 2015 року,
Наказ МОН, молоді та спорту від 03.08. 2012 № 888 «Про затвердження Плану заходів Міністерстваосвіти і науки, молоді та спорту щодо профілактики правопорушень серед дітей та учнівської молоді на період до 2015 року»
Наказ Міністерства освіти і науки України від 01.02.  2010      
№ 59 «Про вжиття  заходів щодо запобігання насильству  над дітьми»
Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту від 19.07.2012р.№  827
«Про затвердження плану заходів Міністерства освіти і науки, молоді та спорту щодо запобігання торгівлі людьми на період до 2015 року»
Наказ Міністерства освіти і науки від 30.12.2010 № 1312 «Про затвердження плану заходів щодо  реалізації Національної кампанії “Стоп насильству!” на період до 2015 року»
Наказ ГУОН від 29.03.2012 р. № 181 «Про підвищення ефективності діяльності психологічної служби системи освіти»
НАЦІОНАЛЬНА СТРАТЕГІЯ профілактики соціального сирітства на період до 2020 року


З метою підвищення власного фахового  рівня взяла участь в  тренінгу за програмою Повага Дією («Не смійся з мене»), побувала на  ІІ Всеукраїнській науково-практичній конференції «Психолого-педагогічні та політичні проблеми у трансформаційних процесах  українського суспільства» в КНУ ім.М.Остроградського, в тому числі відвідала майстер-класи  кпн Інститтуту педагогічної освіти НАПНУ (м.Київ) Мерзлякової О.Л. «Прийоми та методи «ефективного мислення» у вирішенні складних ситуацій у навчальній та викладацькій діяльності»,  кпн КНУ ім.Т.Шевченка Васильківської С.В. «Дитяча психосоматика» та  презентацію метода сімейних розстановок «Коло Жіночої Сили» майстра системного моделювання Стегній П.А.
Триває впровадження  авторської моделі співпраці соціального педагога з фахівцями із соціальної роботи Кременчуцького РЦСССДМ при сільських радах.
Розширюється співпраця з громадською організацією «РОДІС» м. Комсомольськ                   (використання настільних соціальних ігор «Рожеві окуляри», «Володар кілець», «Фотофішка», участь у дводенному  тренінгу із здійснення моніторингу ситуації у сфері протидії торгівлі людьми, експлуатації дітей та забезпечення гендерної рівності Міжнародного жіночого правозахисного центру «Ла Страда – Україна» (м.Київ).

Разом з тим  зберігається проблема  негативного  впливу соціуму на особистість учня, внаслідок чого виникають негативні прояви в учнівському середовищі, а саме – конфлікти в процесі міжособистісного спілкування учнів, агресивна поведінка, прояви жорстокого поводження та насилля в навчальному закладі,  пропуски занять окремими учнями без поважних причин.

Розв’язання проблеми можливе через здійснення соціального супроводу кризових сімей, в тісній співпраці з фахівцями із соціальної роботи Кременчуцького РЦСССДМ при сільських радах, представниками районних служб.

У 2014-2015 навчальному році діяльність соціального педагога має бути насамперед спрямована на  активізацію профілактики травматизму невиробничого характеру працівників, учнів, формування навичок поведінки у надзвичайних ситуаціях, в умовах комбінованої війни та впливу інформаційного, психологічного впливу мас-медіа.
З метою посилення превентивної діяльності психологічної служби району щодо виховання навиків здорового способу життя та профілактики суїцидальної поведінки учнів  планується щотижневе проведення години соціального педагога (для різних категорій дітей) – по 2 на семестр для кожного класу.



Немає коментарів:

Дописати коментар